torstai 21. tammikuuta 2010

Autotohtoria ja korjausarvioita

Vein auton A-katsastuksen Autotohtorille tarkastettavaksi, saadakseni riippumattoman osapuolen lausunnon kunnosta.

Jotain positiivista sentään, alusta ja jarrut olivat kunnossa, eikä itse runkoa oltu oikaistu, vaan rungon ei aluperäiset hitsisaumat rajoittuivat moottorinripustukseen, jolla ei ole vaikutusta ajo-ominaisuuksiin tai turvallisuuteen. Päästöarvotkin olivat hyvät, joten kone ei kai ihan susi voi olla. Tosin täälläkään ei saatu yhteyttä auton ohjausyksikköön, jotta olisi päässyt lukemaan vikakoodeja.

Pellit ovatkin sitten ihan oma lukunsa. Auto on kolaroitu ympäriinsä ja siitä taisi löytyä peräti kaksi pintaa, katto ja takaluukku, joita ei oltu jossain vaiheessa rutattu. Repsikan puolen takaovessa ja takalokasuojassa oli kittailuja ja päällemaalausta. Kuskin ovessa kittiä oli niin paljon, ettei maalipinnanvahvuusmittarilla saanut edes lukemaa.

Tarkastaja totesi muutkin jo huollossa todetut, akkukotelon puhkisyöpymisen, puuttuvat pohjalevyt ja airbagin ja turvavöiden kiristimen virheilmoituksen.

Huoltofirma oli sillä välin selvitellyt maalauksen ja muiden korjausten hintaa. Tarjousta oli pyydetty paristakin paikkaa ja molemmat olivat vakuuttaneet, että kuskin ovesta ei saa kalua, vaan se pitää vaihtaa. Uudelleenmaalattava on vähintään molemmat puskurit, oikea takalokasuoja ja oikea takaovi, siis sen uuden kuskin oven lisäksi. Revenneen helman saa fiksattua kuntoon. Hinta-arvio maalaus 2400e + käytetystä ovesta 270e.

Pohjalevyille hintaa noin 300-400e + työt, yhteensä 500-600e. Osat luonnollisestikin käytettyjä.
Todennäköisin syy airbagin valolle on viallinen tunnistematto tai vyönkiristin. Nämä töineen noin 500e. Kädet kyynärpäitä myöden ristissä toivon, että näillä selvitään, eikä kyse ole siitä, että airbagit olisivat kolarissa launneet, eikä niitä olisi laisinkaan.
Uutta peltiä akkukoteloon, ruostesuojaus ja uusi akku 250-300e.
Jäähdytinkin vuotaa, purkamatta ei voi tietää, mistä tarkalleen on kysymys, korjausarvio muutamia satasia.

Koko potti tähän mennessä karkeasti 4500e, käytetyillä osilla korjattuna. Uusilla varmaan lähes tuplahinta.

Tullissa onneksi suhtauduttiin asiallisesti ja veronalennusta on tiedossa edes sen vähän, mitä laki sallii. Tullimies kävi tarkastamassa auton ja ihan ilman mittareita totesi jo viiden metrin päästä, että onpa aika selvä tapaus. Täytyy myöntää, että itse olen sen verran puusilmä autoasioissa, etten olisi huomannut noita huonosti korjattuja kylkiä, mutta ammattilaisen silmään ne paistavat, kuin kuin tukki heinäkasassa. Ja senhän takia minä juuri halusin auton tarkastettavan ammattilaisella.

Nyt ymmärrän konkreettisesti, mitä tarkoittaa tragikomedia: jos pystyisin olemaan hetken ajattelematta järjetöntä rahanmenoa, niin koko juttuhan vaikuttaisi aivan komedialta...

Kuvia myöhemmin, kun ehdin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti